Volg ons op
Menu
 
Leren programmeren voor jonge kinderen
15 april 2019

Leren programmeren voor jonge kinderen

Programmeren is tegenwoordig een groot deel van onze maatschappij geworden, gek eigenlijk dat we er dan niks over gehoord hebben toen we op de basisschool zaten. Daar willen we graag verandering in brengen, want wat is er beter dan de potentie van programmeren al bij het kind naar boven te halen? Wij hebben daarbij enkele hulpmiddelen die kunnen helpen met leren coderen in de klas.

Botley de programmeerbare Robot 

Leeftijdscategorie: Vanaf 5 jaar

Botley is een schattige robot die jouw opdrachten uitvoert. Programmeer de robot op simpele wijze en kijk hem je zelfgemaakte parcours afleggen. Je kan maximaal 80 stappen van 20 cm voorprogrammeren, hij kan voor- en achteruit rijden en naar links en rechts draaien. Kinderen ontwikkelen spelenderwijs plannen en visualiseren, ze zien het gevolg van wat ze de robot laten doen. Doordat ze logisch moeten nadenken, wordt het probleemoplossend vermogen gestimuleerd. 
 

Code & Go Robotmuis Klassenset

Leeftijdscategorie: Vanaf 5 jaar

Deze Code & Go klassenset bestaat uit meerdere spellen om te leren coderen. Inhoud van een set:
•    Wiskundespel
•    Bordspel
•    2 robotmuizen
•    2 activiteitensets

Met Code & Go stimuleer je de denkwijze van programmeren bij de kinderen op verschillende manieren. Je kan de muis ‘bevelen’ geven om parcours af te leggen, hiermee leert het kind de gevolgen van bepaalde acties kennen. Net zoals bij Botley wordt het plannings- en visualiseringsvermogen van het kind gestimuleerd, dit zijn belangrijke vaardigheden bij programmeren. 

Door de variatie van deze klassenset kan je met de hele klas een middagje experimenteren met coderen, zonder dat het saai wordt. Het voordeel van deze complete set is dat het programmeren vanaf verschillende hoeken benaderd wordt, zo heb je bij het bordspel geen digitale hulpmiddelen nodig. 

Je kan ook alleen het spel met de muis en activiteitenset kopen voor in de klas, bekijk de Code & Go muis hier

Doc Educatieve Pratende Robot - Clementoni

Leeftijdscategorie: Vanaf 4 jaar

Voor wat variatie bij het programmeren is Doc van Clementoni een interessante optie. Deze robot kan je op drie verschillende manieren blokprogrammeren. Zo kan de robot bijvoorbeeld zelf zijn gang gaan, of je laat hem jouw uitgestippelde route lopen. Ook hier wordt weer actie en reactie gestimuleerd bij kinderen, het kind geeft een actie door en ziet hoe de robot hierop reageert. Net zoals bij de andere hulpmiddelen wordt door Doc logisch redeneren en probleemoplossend vermogen gestimuleerd. 

Doc is uniek ten opzichte van bovenstaande robots omdat hij kan praten. Op deze manier kan de robot ook kleuren, nummers en dierennamen leren aan de kids. Zoals gezegd heeft Doc ook drie manieren om te programmeren, namelijk: 

1.    FREE: vrije programmering
2.    EDU: bereiken van doelen
3.    GAME: routes met obstakels

Onze proefmonsters hebben ook even de tijd genomen om met Doc te spelen, bekijk hun ervaring

Competenties voor programmeren

Zo zijn er nog veel hulpmiddelen om te leren programmeren in de klas. Belangrijke competenties om te ontwikkelen voor de eerste stappen in programmeren zijn:

•    Probleemoplossend vermogen
•    Plannen
•    Visualiseren
•    Oorzaak- en gevolg bewustzijn
 

Tags:
  • ict
  • lesidee
  • robot
Deel dit artikel met anderen: